Maak van bromfiets geen moto

Preventieve boodschap aan de eigenaars, houders en bestuurders van een bromfiets. Maak van uw bromfiets geen moto.
Dit kan u niet alleen veel geld kosten maar brengt uw leven en dat van anderen in gevaar.
We kennen allemaal het fenomeen van het “opfokken” van een bromfiets. Een bromfiets is ‘opgefokt’ wanneer hij naar bouw en motorvermogen harder kan dan de toegelaten maximumsnelheid. Op dat moment spreken we juridisch niet langer van een bromfiets, maar van een motorfiets, met alle gevolgen vandien. Ter herinnering: voor een bromfiets klasse A is de maximumsnelheid 25 km per uur, voor een klasse B is dat 45 km per uur. Controleer dit bij de levering of de aankoop. U bespaart zich een hoop miserie en moeilijkheden.Het opfokken van bromfietsen is gevaarlijk, asociaal en duur.
GEVAARLIJK
Omdat een bromfiets geconstrueerd is volgens het PV van goedkeuring voor een bromfiets is het rijtuig technisch op het vlak van remmen, banden, vering en dergelijke niet aangepast voor hogere snelheden. Vooral bij het rijden op een nat wegdek, en vooral bij het vervoeren van een passagier worden deze problemen nog acuter.
De meestal jonge bestuurders hebben niet de rijervaring van een motorrijder en komen onder meer daardoor sneller in de problemen. De ernst van de opgelopen letsels is dikwijls het gevolg van de gevoerde snelheid.
ASOCIAAL
Onze wegcode laat toe dat bromfietsers in bepaalde omstandigheden het fietspad gebruiken. Voor de bromfiets klasse A is dit eerder de regel. Voor de bromfiets klasse B is dit vooral in de zones waar de toegelaten snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder. De andere weggebruikers moeten er dan ook op kunnen vertrouwen daar niet geconfronteerd te worden met een ‘moto’. Het rechtmatig vertrouwen van deze medemensen wordt geschaad en hun fysieke integriteit bedreigd.
DUUR
Gerechtelijke beslag de bromfiets kan door het Parket tot 30 dagen in beslag genomen worden. de gewraakte onderdelen worden verbeurd verklaard. stallingskosten, takelkosten en kosten demontage zijn voor de overtreder. Strafrechtelijke inbreuken (boetes met opdeciemen) geen gelijkvormigheidsattest € 60 tot € 60.000 geen correcte inschrijving € 60 tot € 3.000 sturen zonder de vereiste leeftijd € 60 tot € 3.000 sturen moto met AM-of A3-rijbewijs of opgefokte bromfiets klasse A zonder rijbewijs € 1.200 tot € 12.000 geen geldige verzekering € 600 tot € 6.000 De regresvordering door de BA – verzekeraar bij schade aan derden wanneer de rechter aanvaardt dat het ‘opgefokte karakter’ van de bromfiets opzettelijk is verzwegen, kan de verzekeraar alle uitkeringen aan derden onbeperkt terugvragen aan de verzekeringsnemer het verhaalsrecht wegens het ontbreken van het vereiste rijbewijs, of het ontbreken van de vereiste minimumleeftijd, is beperkt en mag volgens het KB van 14 december 1992 niet meer dan € 30.986,69 bedragen. Dit verhaal wordt in regel enkel tegen de bestuurder van de bromfiets gericht.
MAAR VOORAL … Het morele leed bij een ongeval met lichamelijke letsels en mogelijk dodelijke afloop is met geen geld goed te maken. Vriendelijke groeten ANZ-GEEL BVBA