Hoe uw nummerplaat opzeggen?

kentekenplaat-blog

Hoe schrap je een nummerplaat?

Nieuwe regels vanaf 1/11/2013

Optie 1: breng uw nummerplaat naar het postkantoor.

*U geeft uw officiële plaat, zonder verpakking, af aan de loketbediende.

*U ontvangt in ruil een “afgiftebewijs kentekenplaat”, met vermelding van het kenteken (“plaat nummer”) en datum van afgifte.

*Uw plaat wordt nog dezelfde dag met een speciaal transport naar het schrappingscentrum gebracht, voor onmiddellijke verwerking.

* Sinds 01/08/2019 is de schrapping volledig gratis.

*U kan terecht in elk postkantoor alsook sommige postpunten

Optie 2: breng zelf uw nummerplaat naar de DIV.

*DIV voert vanaf 1/11/2013 geen schrappingen meer uit aan de loketten.

*U kan bij de DIV enkel nog uw officiële plaat deponeren in de daarvoor voorziene bus, voor latere verwerking.

*De bussen in de DIV antennes zijn enkel toegankelijk tijdens de openingsuren.

*U mag uw officiële plaat enkel deponeren zonder verpakking en zonder documenten.

*Uw plaat wordt nadien getransporteerd naar het schrappingscentrum, waar ze verder verwerkt zal worden.

*U krijgt geen ontvangstbewijs bij het deponeren van uw kentekenplaat.

Opmerking: In beide gevallen zal u na schrapping van uw plaat, een schrappingsattest toegestuurd krijgen per post.
Vaak gestelde vragen.

Wat is een schrapping?

Een schrapping verwijdert uw kentekenplaat uit het voertuigenregister, dat door de DIV beheerd wordt. U hebt vanaf dan geen toelating meer om met dit kenteken op de openbare weg te rijden. Meer info kan u vinden op www.mobilit.belgium.be

Waarom is een correcte schrapping van belang?

U blijft verkeersbelasting betalen zolang uw plaat niet geschrapt is. In veel gevallen blijft ook uw verzekering verder lopen zolang uw plaat niet geschrapt is. En ook verkeersboetes voor overtredingen tot de dag van schrapping blijven ten uwen laste.

Welke plaat moet ik afgeven?

Enkel uw officiële plaat met DIV reliëfstempel (de “achterplaat”) moet binnengebracht worden. Op basis van een reproductie (de “voorplaat”) kan een plaat NIET geschrapt worden. Het heeft dan ook geen zin om een niet-officiële plaat binnen te brengen.

Waarom mag ik mijn plaat NIET verpakken?

Onverpakte platen worden automatisch en snel verwerkt.

Kan ik nog bij DIV terecht voor de schrapping van mijn kentekenplaat?

De DIV loketten voeren zelf geen schrappingen meer uit. U kan er enkel nog platen deponeren in de voorziene bussen.

Wordt mijn plaat sneller geschrapt als ik ze zelf naar DIV breng?

Neen, platen in de DIV bussen worden opgehaald voor latere centrale verwerking.

Krijg ik een afgiftebewijs als ik mijn plaat zelf naar de DIV breng?

Een plaat kan er enkel gedeponeerd worden in een speciale bus. U ontvangt hierbij geen afgiftebewijs. Wil u wel een afgiftebewijs, dan kan u uw plaat tegen vergoeding afgeven in een postkantoor.

Wat is het voordeel van een “afgiftebewijs kentekenplaat”?

Een standaard afgiftebewijs voor een zending zegt niets over de inhoud ervan. Het “afgiftebewijs kentekenplaat” daarentegen geeft u een formeel bewijsstuk dat u een specifieke kentekenplaat op een specifieke datum heeft afgegeven ter schrapping. U kan dit bewijs voorleggen in geval van betwisting, bijvoorbeeld over de schrappingsdatum. Dit kan van belang zijn voor uw verkeersbelasting of uw autoverzekering.

Mag ik andere documenten voor DIV met de plaat meegeven?

Andere documenten kan u best afzonderlijk naar DIV sturen.

Wanneer ontvang ik mijn schrappingsattest?

Na de effectieve schrapping ontvangt u een officieel schrappingsattest per post. Onverpakte platen worden het snelst verwerkt, meestal ontvangt u dan enkele dagen later al uw schrappingsattest.

Welke datum komt er op mijn schrappingsattest?

De datum op het schrappingsattest is de datum van schrapping uit het register der voertuigen. Bij afgifte in een postkantoor is dat de datum van afgifte. Bij deponeren in een DIV bus is dat de dag van lichting van de bus.

Ik heb na een week nog geen schrappingsattest ontvangen. Wat kan ik doen?

U kan via de website van DIV mobilit.belgium.be op elk moment nakijken wat de status van uw inschrijving is (volg de link “Waar is mijn plaat?” in de rubriek “Inschrijving van voertuigen” onder “Wegverkeer”) . Is uw plaat geschrapt, dan zal u binnen enkele dagen uw schrappingsattest ontvangen. Is uw plaat nog niet geschrapt, of hebt u na enkele dagen nog geen schrappingsattest ontvangen, dan kan u contact opnemen met het bpost contact center (0800/96.005).

Ik heb specifieke vragen, waarop ik nog geen antwoord gevonden heb.

Waar kan ik terecht?

U kan daarvoor terecht op het bpost contact center (0800/96.005).

Deze info werd u gebracht door.

Website DIV

www.mobilit.belgium.be

Contactcenter bpost

0800/96.005

Related Posts

Leave a Reply

× stuur ons uw documenten